REGULAMIN SEZONU XIX (AC), wersja 1.3 obowiązuje od: 03.11.2021 r.
-
Zapisy do sezonu
- Aby zapisać się do sezonu ACLeague w Panelu Kierowcy danego sezonu, należy potwierdzić i zaakceptować niniejszy regulamin oraz politykę prywatności oraz dokonać logowania poprzez konto Steam.
-
Rezygnacje z sezonu:
- Zawodnik ma możliwość rezygnacji z udziału w sezonie w dowolnym momencie jego trwania.
- Jeśli kierowca zrezygnuje po starcie PREQ do R1, to traci możliwość ponownego zapisania się do sezonu.
-
Aplikacje wymagane do startu w wyścigach:
- Oryginalna kopia gry Assetto Corsa + DLC Dream Pack 1 na platformie Steam.
- Ptracker (Stracker) - aplikacja rejestrująca czasy podczas prekwalifikacji.
- Real Penalty (RP) - aplikacja przyznająca kary w trakcie kwalifikacji i wyścigu.
- Custom Shader Patch (CSP) - modyfikacja wymagana, aby symulować pory dnia oraz upływ czasu.
- Najnowsze wersje torów i wymaganych aplikacji, które należy aktualizować obowiązkowo przed każdym wyścigiem oraz opcjonalnie skinów znajdujących się na naszym dysku sieciowym. Dostępne również z poziomu Panelu Kierowcy.
- Brak zainstalowanych aplikacji, zła wersja aplikacji, błędne ich zainstalowanie lub ich wyłączenie w trakcie jazdy, będzie skutkowało wyrzuceniem z serwera w ciągu 30 sekund od wejścia na serwer.
- W sezonie XIX kierowcy startują samochodem BMW M240i.
-
Wymagania dotyczące nicków:
- Nick nie może zawierać wulgaryzmów ani innych obraźliwych słów.
- Nick podany w panelu kierowcy nie może zawierać polskich znaków.
- Nick w grze podczas trwania sesji prekwalifikacyjnej musi być zgodny z tym podanym podczas zapisywania się do sezonu.
-
Zasady postępowania i ustawienia w trakcie poszczególnych sesji:
- ASYSTY
- TC - Factory
- ABS - Factory
- SC - OFF
- Uszkodzenia - 80 %
- Zużycie paliwa - 100%
- Zużycie opon - 100%
- SETUP
- Zmiana ustawień samochodu nie jest zablokowana.
- W czasie prekwalifikacji, kwalifikacji jak i wyścigu można stosować dowolne ustawienia samochodu.
- PREKWALIFIKACJE
- Kierowca może wykonać nieograniczoną ilość okrążeń podczas trwania tej sesji. Czas zakończenia jest podany na stronie z wynikami prekwalifikacji danej rundy. Okrążenia wykonane po zatrzymaniu zegara nie są brane pod uwagę.
- Dozwolone jest używanie opcji “back to pits”.
- W przypadku uzyskania najlepszego średniego czasu z 3 okrążeń, przez dwóch lub więcej kierowców, o wyższym miejscu w tabeli decyduje czas najlepszego okrążenia, a w przypadku uzyskania jednakowych czasów najlepszego okrążenia data i godzina jego wcześniejszego wykonania.
- KWALIFIKACJE
- W czasie trwania sesji zabronione jest używanie opcji “back to pits” poza aleją serwisową z wyjątkiem awarii auta, braku paliwa lub zakończenia czasu trwania sesji.
- Aby poprawnie wykonać powrót do alei serwisowej, należy stanąć w pobliżu swojego stanowiska i dopiero wtedy użyć opcji “Back to pits”.
- Użycie opcji “Back to pits” i ponowny wyjazd na tor jest zabronione i będzie karane zgodnie z tabelą kar danego sezonu (pkt. 14).
- WYŚCIG
- W trakcie całej sesji (od momentu zajęcia pola startowego na gridzie) zabronione jest używanie opcji “back to pits”.
- Użycie opcji “back to pits” będzie karane zgodnie z tabelą kar danego sezonu (pkt. 14). Dodatkowo każda teleportacja do alei serwisowej nawet automatyczna, będzie traktowana jak użycie opcji "back to pits”.
- W przypadku uzyskania najlepszego czasu okrążenia w wyścigu przez dwóch lub więcej kierowców, osiągnięcie to zostanie przyznane temu, kto wykonał je wcześniej.
- Aby zostać sklasyfikowanym w wyścigu należy przejechać minimum 70% dystansu pokonanego przez lidera wyścigu.
- 6 ostrzeżenie nadane przez aplikację Real Penalty oznacza karę przejazdu przez aleję serwisową
- UTRATA POŁĄCZENIA - zawodnik ma prawo wrócić z powrotem na serwer i kontynuować sesję. W przypadku utracenia połączenie w trakcie sesji:
- Kwalifikacyjnej - utrata połączenia jest traktowana jako “back to pits”. Kierowca nie może dalej kontynuować kwalifikacji, oczekuje na kolejną sesję wyścigową.
- Wyścigowej - kierowca może wrócić na grid, jeżeli wyścig się jeszcze nie rozpoczął lub wyjechać ponownie z alei serwisowej po starcie wyścigu.
-
Zasady jazdy drużynowej:
- W sezonie XIX obowiązuje dobrowolny podział na zespoły. Dozwolony jest udział bez przynależności do jakiejkolwiek drużyny.
- Każdy zespół może składać się z dwóch kierowców.
- Jeśli kierowca założy, dołączy bądź zmieni drużynę, to punkty zdobyte wcześniej nie będą wliczane do dorobku drużyny obecnej.
- W obrębie tego samego zespołu kierowcy są zobowiązani do używania aut z odpowiadającymi sobie skinami.
-
Serwery:
- W sezonie XIX dostępne będą następujące serwery:
- PRO - 30 slotów
- SemiPRO - 30 slotów
- AM - 30 slotów
- Kolejne serwery zależeć będą od ilości chętnych zapisanych kierowców. Warunkiem do uruchomienia kolejnego serwera jest zakwalifikowanie się na niego przynajmniej sześciu kierowców.
-
Kalendarz wyścigów:
- Kalendarz:
- 21.10.2021 - R0 – Nordschleife Endurance
- 04.11.2021 - R1 – Imola
- 18.11.2021 - R2 – Autodromo nazionale di Monza
- 02.12.2021 - R3 – Nurburgring GP
- 16.12.2021 - R4 – Oschersleben GP
- 06.01.2022 - R5 – Assen Autosport
- 20.01.2022 - R6 – Tor Poznań
- Na pojedynczą rundę składa się jeden trening, kwalifikacje oraz wyścig.
- Dla każdego kierowcy odrzucana będzie najniżej punktowana runda, czyli finalnie w klasyfikacji generalnej punktowane będzie 5 z 6 rund.
-
Plan dnia wyścigowego:
- 19:40 Start treningu 60 min.
- 20:40 Start kwalifikacji 20 min.
- 21:00 Start wyścigu 60 min.
-
Forma zawodów:
- Lista startowa wyścigów jest ustalana na podstawie czasów prekwalifikacji.
- Aby móc wziąć udział w wyścigu należy:
- Potwierdzić obecność w wyścigu przed końcem PreQ na stronie z wynikami prekwalifikacji do danej rundy. Należy być zalogowanym w Panelu Kierowcy Sezonu aby był widoczny przycisk potwierdzenia.
- Wykonać w trakcie prekwalifikacji 15 poprawnych okrążeń pomiarowych. Liczona jest średnia z 3-ch najszybszych okrążeń wykonanych przez zawodnika. W przypadku zbyt małej liczby okrążeń pomiarowych możliwy jest start wyłącznie na ostatnim serwerze wyścigowym. Chęć udziału należy wtedy zgłosić na ligowym discordzie najpóźniej do godziny 16:00 w dniu wyścigu.
- Zakończenie prekwalifikacji następuje o godzinie 22:00 dzień przed wyścigiem.
- Organizator zastrzega sobie prawo do restartu wyścigu w przypadku widocznych lagów na serwerze, problemów technicznych, karambolu z udziałem większości zawodników i innych sytuacji w których organizator lub osoba przez niego wyznaczona uzna to za stosowne. Zdarzenia mające miejsce przed restartem podlegają ocenie zespołu sędziowskiego.
-
Zasady jazdy:
- Za pilnowanie poprawności przejazdów podczas sesji prekwalifikacji odpowiada aplikacja: Real Penalty oraz Ptracker (Stracker)
- Nieprzestrzeganie toru jazdy będzie sygnalizowane czerwonym kolorem obecnego czasu okrążenia. Taki czas nie pojawi się w tabeli prekwalifikacji na stronie ACLeague.
- Organizator zastrzega sobie możliwość przeprowadzenia dodatkowego procesu weryfikacji poprawności toru jazdy, gdy aplikacja nie działa prawidłowo. W takim przypadku dodatkowe kary za wyjazd poza tor mogą zostać naliczone po zakończeniu wyścigu, jeżeli zespół sędziowski uzna to za stosowne.
- Dodatkowe linie na torze wyznaczają wjazd oraz wyjazd z alei serwisowej. Nie wolno ich przekraczać podczas obu czynności - wjazdu i wyjazdu - wyjazd poza te linie skutkuje karą 10 sekund do czasu wyścigu.
- Podczas wyścigu obowiązują zasady czystej jazdy, które każdy kierowca przystępujący do wyścigu musi znać, wg. których będą rozpatrywane późniejsze protesty i nadawane kary. Zasady Clean Racers Club (CRC)
- W przypadku braku paliwa niedopuszczalne jest pozostanie na torze. Należy wówczas niezwłocznie użyć opcji “back to pits”, po użyciu której zakazana jest dalsza jazda.
- Podczas wyścigu należy stosować się do wyświetlanych w grze flag wyścigowych:
- niebieska flaga - zawodnik jest zobowiązany do przepuszczenia pojazdu wykonującego dublowanie. Dublowanie należy wykonywać w bezpieczny sposób. Dozwolone jest poinformowanie głosowo dublowanego o chęci wykonania manewru. W przypadku, gdy zawodnik zdublowany ma wyraźnie wyższe tempo od zawodnika, który go zdublował i jedzie bezpośrednio przed nim, istnieje możliwość “oddublowania się”. Oddublowanie odbywa się na tych samych zasadach co wyprzedzanie i musi nastąpić w bezpieczny sposób.
- żółta flaga - zabronione jest wyprzedzanie, konieczność zachowania szczególnej ostrożności na torze.
-
Punktacja
- Do klasyfikacji indywidualnej kierowców będzie brane pod uwagę 5 z 6 najlepszych wyników. Odliczeniu ulega najgorszy rezultat kierowcy w sezonie.
- Do klasyfikacji zespołowej suma punktów zespołu równa jest sumie punktów zdobytych przez kierowców zgłoszonych jako członków zespołu, z uwzględnieniem zasady jak w pkt 13.1 tj z zaliczeniem 5 z 6 najlepszych wyników w sezonie. Punkty na poczet klasyfikacji zespołowej naliczane są od momentu dołączenia kierowcy do zespołu.
- Szczegółowa punktacja znajduje się w tabeli pod regulaminem.
-
Kary:
- Kary przesunięcia pozycji w wynikach wyścigu:
-
0 POS – racing incident (RI), sytuacja, w której wina nie leży po żadnej ze stron, nie dopatrzono się przewinienia lub jest ono marginalne.
-
1-3 POS – przyznawane za błąd, który powoduje niewielkie konsekwencje dla innych, nie jest ewidentnie umyślny lub ciężko orzec o winie tylko jednej ze stron
-
4-7 POS – Przyznawane za błąd, który powoduje średnie konsekwencje dla innych zawodników
-
8-12 POS – Przyznawane za błąd, który powoduje poważne konsekwencje dla innych zawodników
- Dodatkowe przesunięcia, multiplikatory oraz powody dyskwalifikacji:
- POS x2 - punkty karne za incydenty na pierwszym okrążeniu naliczane są podwójnie
- 2 POS - każdorazowe “back to pits” poza aleją serwisową (ręczne lub automatyczne na przykład po rozbiciu się) i dalsza jazda w sesji kwalifikacyjnej.
- 1 POS – każdorazowe przekroczenie linii wyznaczających wjazd i wyjazd z alei serwisowej w czasie pit stopu i kar Drive Through.
- 1 POS - każdorazowe nieprzestrzeganie niebieskiej lub żółtej flagi
- DQ - brak aplikacji Real Penalty.
- DQ - zignorowanie kary przejazdu przez aleję serwisową.
- DQ - jazda w sesji kwalifikacyjnej ze zignorowaniem zakazu wynikającego ze zgromadzonych POS.
- Suma i wielokrotność POS:
- Suma 12POS (oraz każda jej wielokrotność) - Zakaz udziału w sesji QUAL w kolejnym wyścigu przypadającym bezpośrednio po ogłoszeniu kary.
- Suma 24POS (oraz każda jej wielokrotność) - DSQ z wyścigu przypadającego bezpośrednio po ogłoszeniu kary
- POS sumują się między rundami. W przypadku poważnych naruszeń kierowcy, zespół sędziowski może zdecydować o przeniesieniu części kary na kolejny sezon ACL.
- W przypadku dyskwalifikacji z wyścigu, kierowca nie otrzyma punktów za FL (Fastest Lap) oraz PP (Pole Position).
-
Zgłoszenia incydentów i odwołania od kary:
- Zgłoszenia incydentów w panelu kierowcy na stronie przyjmowane są przez 72h od momentu zakończenia wyścigu.
- Od każdej kary przysługuje jedno odwołanie, które można złożyć w przeciągu 24 godzin od opublikowania kar za daną rundę na odpowiednim do tego kanale discorda ACL w sposób określony na tym kanale. #kary_i_odwołania
- Uczestnik ma prawo domagać się od zespołu sędziowskiego uzasadnienia co do przyznanej kary i/lub rozpatrzenia incydentu ponownie, po przedstawieniu swojego punktu widzenia. #kary_i_odwołania
- Decydując się wnieść odwołanie od kary, zawodnik ma świadomość możliwości zniesienia, obniżenia lub utrzymania tej kary.
-
Zespół sędziowski:
- Przesunięcia pozycji są przyznawane wyłącznie przez zespół sędziowski. Obowiązuje zasada, że sędziowie nie mogą być sędziami we własnej sprawie oraz swojej drużyny. Sędziowie oceniają w razie możliwości serwer na którym nie uczestniczyli w wyścigu.
- Przez zespół sędziowski oceniane będą wyłącznie sytuacje zgłoszone z poprawnym stemplem czasu pochodzącym z powtórki podanej przez organizatora lub czasem określonym od początku danej sesji. W przypadku niepodania stempla czasu sędziowie mogą odstąpić od oceny zgłoszonej sytuacji w przypadku trudności ze znalezieniem incydentu.
- Zespół sędziowski może dokonać procesu dodatkowej weryfikacji incydentów na torze pomimo braku zgłoszenia ich przez zawodników biorących w nich udział.
- Zespół sędziowski na rozpatrzenie zgłoszeń ma maksymalnie 10 dni roboczych od czasu zakończenia przyjmowania zgłoszeń od kierowców. Organizator zastrzega sobie prawo do wydłużenia procesu sprawdzania incydentów.
- W przypadku dużych naruszeń regulaminu oraz braku rywalizacji Fair Play wobec innych kierowców, niezależnie od danej sesji, zespół sędziowski może podjąć decyzję o wykreśleniu kierowcy z sezonu. Należy pamiętać, że w wyjątkowych sytuacjach kary mogą być przyznane także za sytuację w innych sesjach. Nie tylko w wyścigu i kwalifikacjach.